E20-brandstof: een nieuwe stap richting milieuvriendelijk rijden in Europa
De komst van de E20-brandstof is een mooie ontwikkeling op de Europese brandstofmarkt. Deze brandstof, met tot 20% bio-ethanol, wordt nu uitgeprobeerd bij een tankstation in Mannheim, Duitsland (dichtbij de Franse grens). Het is interessant voor zowel consumenten als autofabrikanten, omdat het niet alleen helpt om de CO2-uitstoot te verlagen, maar ook vragen oproept over zaken als compatibiliteit en regelgeving.
Milieuwinst met E20
E20 levert mooie voordelen op voor het milieu. Vergeleken met gewone loodvrije benzine kan deze brandstof de CO2-uitstoot met 16% verminderen. En de verbeterde versie met 25% bio-nafta kan de broeikasgasemissies met 40% verlagen. Dit is extra relevant in Duitsland, waar zo’n 40 miljoen voertuigen op verbrandingsmotoren rijden. Zo kan deze brandstof echt bijdragen aan een kleinere ecologische voetafdruk.
Compatibiliteit en uitdagingen
De meeste moderne auto’s rijden prima op E20, maar oudere modellen kunnen wat moeite hebben met het hogere ethanolgehalte. Bij deze oudere voertuigen kunnen bijvoorbeeld brandstofpompen of injectiesystemen in de problemen komen. Daarnaast blijkt uit tests door de ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) dat het brandstofverbruik zo’n 3% hoger uitvalt bij E20, wat betekent dat je dan wellicht iets vaker moet tanken.
Standpunt van de adac
De ADAC ziet de positieve milieueffecten van E20, maar vindt wel dat er aanpassingen moeten komen in de brandstofkwaliteitsnormen om de brandstof voor iedereen toegankelijk te maken. Op dit moment staat de Europese norm enkel toe dat benzine maximaal 10% ethanol bevat. Daarom wil de ADAC ofwel deze norm wijzigen, ofwel een nieuwe norm in het leven roepen, zodat grootschalig gebruik van E20 in de Europese Unie mogelijk wordt – ook in landen zoals Frankrijk.
Wat nodig is voor acceptatie
Voor het wijdverbreide gebruik van E20 is de steun van autofabrikanten onmisbaar. Zij moeten bevestigen dat hun voertuigen technisch geschikt zijn voor deze brandstof. Bovendien is het heel belangrijk dat consumenten goed geïnformeerd en gerustgesteld worden over de werking én de voordelen van E20. De introductie van E10 liet namelijk zien dat lagere prijzen niet altijd genoeg zijn; duidelijke uitleg over de technische werking en de milieuwinsten speelt daar net zo’n rol.
E20 opent voor Europa de deur om verder te verduurzamen in de wereld van transportbrandstoffen. Ondanks wat technische uitdagingen en benodigde aanpassingen in de regelgeving, zet deze nieuwe brandstof een stevige stap richting schoner rijden. Dit betekent voor automobilisten niet alleen bewuste keuzes maken, maar ook actief bijdragen aan een schonere toekomst op onze wegen.