Hoe COVID-19 het onderwijs op zijn kop zette
De COVID-19-pandemie heeft het onderwijs flink door elkaar gegooid, en dat is nog steeds merkbaar. Miljoenen leerlingen wereldwijd hebben te maken gehad met onderbrekingen, wat heeft bijgedragen aan de achteruitgang van leesvaardigheden. De organisatie NWEA (die onderzoek doet op het gebied van onderwijs van kleuterschool tot middelbare school) heeft tips voor ouders om hun kinderen weer op weg te helpen.
In deze tijd spelen ouders een belangrijke rol door thuis een omgeving te creëren die lezen aanmoedigt. Zo kunnen ze helpen de vaardigheden die verloren zijn gegaan tijdens de pandemie weer op te pakken, door effectieve ouderlijke praktijken.
De zomerslide en wat ouders eraan kunnen doen
In de zomer slipt het lezen vaak een beetje weg, wat de beruchte “zomerslide” wordt genoemd: kinderen verliezen vooruitgang die ze tijdens het schooljaar hadden geboekt. Dit seizoen kan juist een mooie kans zijn om samen met je kind te lezen en zo die achteruitgang te voorkomen.
Leerspecialist Jeannie Votykpa van NWEA stelt voor om een beloningssysteem in te voeren. Denk bijvoorbeeld aan:
- een nieuwe bladwijzer
- extra keuzemomenten bij het uitzoeken van boeken
Kleine beloningen kunnen lezen leuker maken en de motivatie verhogen.
Samen lezen als iets voor het hele gezin
Francie Alexander van Houghton Mifflin Harcourt wijst erop dat samen lezen als familie een schot in de roos kan zijn. Niet alleen groeit de woordenschat en het begripsvermogen, maar thuis ontstaat er ook een leesgewoonte. Door lezen op te nemen in de bedtijdroutine, maken kinderen regelmatig kennis met boeken en verhalen.
Samen lezen geeft gezinnen ook de kans om samen te ontspannen en verhalen te delen die anders misschien niet aan bod komen, wat kan worden versterkt door effectieve communicatie.
Leesactiviteiten op maat voor elk kind
Het is handig om leesactiviteiten af te stemmen op de interesses en uitdagingen van ieder kind. Niet iedereen hoeft per se traditionele boeken te verslinden; lezen kan ook via hobby’s of andere interesses. Bij kinderen met extra leesuitdagingen, zoals ADHD of dyslexie, kan extra ondersteuning helpen om de kijktijd effectiever te maken.
Zelf ook kinderen die in andere vakken goed presteren, hebben soms baat bij hulp bij het doorgronden van verhaalstructuren. Door leesmateriaal aan te passen aan wat het kind nodig heeft, wordt lezen een stuk aantrekkelijker.
Lezen voor een mooie toekomst
Lezen opent de deur naar meer dan alleen schoolprestaties. Het bevordert leren en houdt de nieuwsgierigheid levendig. Door thuis al vroeg met boeken en verhalen te beginnen, krijgen kinderen een goede basis voor later succes.
Ouders worden uitgenodigd om hun ervaringen, tips en vragen over dit onderwerp te delen. Zo kan iedereen profiteren van de strategieën die werken en samen zorgen we ervoor dat kinderen beter voorbereid zijn op wat komen gaat, zowel op school als daarna.